Koolhydraatarm eten? Klik hier voor gratis recepten!

Ben jij van plan een dieet te volgen? Of wil jij gaan beginnen met afvallen? Dan is het koolhydraatarm eten misschien wel iets voor jou!

Op deze pagina behandelen we het koolhydraatarm eten. Hierdoor zul je na het lezen van deze tekst hier alles over weten en bewuste keuze’s kunnen gaan maken.

Verder geven wij ook nog gratis koolhydraatarme recepten weg waardoor jij hier direct mee aan de slag kunt gaan.

Het koolhydraatarm eten

Koolhydraatarm eten houd in, dat je simpelweg de meeste koolhydraten in je voedingspatroon weglaat.

Je probeert zoveel mogelijk de koolhydraten te vermijden, met als resultaat voor ogen dat je snel zult gaan afvallen.

Producten kunnen als koolhydraatarm eten worden aanschouwd als deze voldoen aan de richtlijnen.

Belangrijkste hierin is dat de producten minder dan 5 gram koolhydraten per 100 gram koolhydraten moeten bevatten.

Echter bevatten bijna alle producten die je kunt verkrijgen in de supermarkt een overdosis aan koolhydraten. Eenvoudig om de koolhydraten uit je voedingspatroon te laten is het dus ook niet.

Over koolhydraten?

Allereerst is het daarom belangrijk om te weten wat koolhydraten eigenlijk zijn.

Als jij je hier namelijk beter van bewust bent kun je deze in de toekomst ook makkelijker uit je voedingspatroon weglaten of het gebruik reduceren.

Koolhydraten bestaan eigenlijk suikers en zetmeel. Als je dus visueel een koolhydraat voor je neemt kun je gerust denken aan een suikerkorrel.

Het menselijk lichaam (de darmen) zetten de koolhydraten om in glucose en dat wordt weer als bloedsuiker in het bloed gebracht. Deze bloedsuikers worden gebruikt als brandstof en je hebt deze dus nodig om te leven. Echter kun je de hoeveelheid en het soort wel zelf bepalen.

Soorten koolhydraten

Er zijn twee verschillende soorten koolhydraten.

Je hebt de slechte (snelle) koolhydraten en de goede (langzame) koolhydraten.

Verschil tussen beide is dat snelle koolhydraten weinig vezels bevat waardoor deze direct worden opgenomen door het lichaam. Dit zorgt voor hoge pieken in de bloedsuikers en vervolgens ook voor grote dalen. Deze dalen zorgen voor een lager energie level en bovendien krijg je ook nog eens sneller honger.

De langzame koolhydraten bevatten dus meer vezels. Deze worden gelijkmatig aan het lichaam afgegeven waardoor er geen extreem hoge piek of laag dal voorkomt. Het energie level blijft hierdoor op peil en je zult minder snel last krijgen van een honger gevoel.

Voor de mensen die willen gaan afvallen is dus allereerst van belang om te gaan voor de goede en langzame koolhydraten. Hiermee verminder je namelijk het gevoel naar honger.

Koolhydraatarm eten bloedsuikerspiegel

 

In het bovenstaande plaatje kun je heel goed zien wat het verschil in je bloedsuikerwaardes zijn met een snelle of langzame koolhydraat. De rode lijn is de bloedsuikerspiegel na de snelle koolhydraten en de groene lijn is de bloedsuikerspiegel na de langzame koolhydraten.

Slechte koolhydraten

Nu begrijp ik je dat wel wat voorbeelden van de slechte koolhydraten zou willen hebben.

Daarom zal ik een paar voorbeelden opnoemen, dan zal het waarschijnlijk snel duidelijk worden en kun je andere producten vanzelf wel plaatsen.

Voorbeelden van de slechte koolhydraten zijn:

  • Wit Brood
  • Witte rijst/ witte pasta
  • Frisdrank
  • Koekjes, taart
  • Snoep
  • ijs
  • Meeste brood beslag (hagelslag, jam, pindakaas, pasta etc.)
  • Producten met toegevoegde suikers

Goede koolhydraten

Nu wil je natuurlijk ook weten wat dan wel de goede koolhydraten zijn.

Daarom heb ik hier ook een paar voorbeelden van opgesomd. Als de producten in ieder geval volkoren zijn kun je ervan uit gaan dat dit de goede koolhydraten zijn.

Voorbeelden van de goede koolhydraten zijn:

  • Volkoren brood (Let op, niet al het bruin brood is volkoren, 1e ingrediënt moet volkeren tarwemeel bevatten)
  • Volkoren pasta
  • zilvervlies rijst
  • Groente en fruit
  • Quinoa, bulgur, haver
  • Melk en yoghurt zonder toegevoegde suikers

Eten zonder koolhydraten

Koolhydraten zijn dus suikers en zetmeel.

Precies om deze reden is het zo moeilijk koolhydraten te vermijden. In bijna alle producten zijn tegenwoordig suikers toegevoegd, kijk maar een op de verpakking.

Alledaagse Hollandse producten als hagelslag, pindakaas en jam bestaan vaak maar liefst voor 85% uit suikers of meer!

Voor het koolhydraatarm eten zijn deze producten dan ook not done.

Als je eenmaal op zoek gaat naar het eten zonder koolhydraten is er gerust wel een hoop te vinden. Er wordt echter wel van je verwacht dat je op zoek gaat naar deze producten.

Om het je alvast wat gemakkelijker te maken zet ik alvast wat voorbeelden van koolhydraatarm eten klaar.

Eten zonder koolhydraten:

Producten die geen koolhydraten bevatten zijn vis, gevogelte en vlees. Pas wel op dat je hierbij niet kiest voor bewerkt vlees of goed oplet dat hierbij geen suikers zijn toegevoegd. Gepaneerd vlees bevat bijvoorbeeld wel koolhydraten.

vis zoals:

  • Kabeljauw
  • Haring
  • Zalm

Gevogelte zoals:

  • Kip
  • Eend
  • Kalkoen

Vlees zoals:

  • Rundvlees
  • Varkensvlees
  • Lamsvlees
  • Kalfsvlees

Groente behoren tot het koolhydraatarm eten. Bijna alle groenten kun je wel eten en hoef je niet zo zeer op te letten. Voorbeelden van koolhydraatrijke producten zijn erwten en bonen. Deze bestaan namelijk uit zetmeel, die zul je dus proberen te vermijden. Echter zijn de verschillende soorten bonen wel hartstikke gezond, vermijdt deze dus tijdelijk is mijn advies.

  • Andijvie
  • Diverse kolen rood, groen, wit
  • Spinazie
  • Tomaat
  • Ui

Andere koolhydraatarme producten zijn eieren, de meeste soorten kazen, melkproducten zonder toegevoegde suikers, noten zaden en pitten, vet en olie.

Meeste producten bevatten wel veel (gezonde) vetten. Deze zijn dus niet slecht maar tijdens een dieet moet je deze dus wel met mate nemen.

Koolhydraatarm eten recepten

Na al deze producten te hebben gezien wil je nu ook wel eens recepten zien zodat je wat inspiratie hebt om mee aan de gang te gaan.

Zelf heb ik deze recepten ontvangen van het mentale dieet plan  wat ik gevolgd heb tijdens mijn dieet.

Dit dieet zit boordevol met recepten voor het koolhydraatarm eten.

Hieronder volgt dus een maaltijden schema waarmee je zou kunnen uitproberen of het koolhydraatarm eten iets voor jou is.

Voorbeelden voor koolhydraatarm eten ontbijt zijn:

  1. Omelet met lekker veel groente, zoals broccolli, champignons, taugé etc.
  2. Franse kwark met aardbeien en handje noten.
  3.  Avocado met 2 gekookte eieren.
  4. Eipancakes met tomaat-avocado salsa.
  5. Hamrolletjes met roomkaas.

Voorbeelden voor koolhydraatarm eten lunch zijn:

  1. Witlof salade met avocado/ rosbief, radijs en eventueel yoghurt dressing
  2. Rode kool salade met boterham met worst.
  3. Quinoa rijstwafels met fijn gestampte avocado en roomkaas.
  4. Biefstuk salade met gorgonzola.
  5. Broccolli soep.

Voorbeelden voor koolhydraatarm diner zijn:

  1. Biefstuk met zoete aardappel (Tip: Zoete aardappel in patat vormpjes grillen in de oven)
  2. Gegrilde kip met gestoomde groente.
  3. Groente en vis wok.
  4. Andijvie ovenschotel met gehakt.
  5. Tonijn-filet met gestoomde groente

Meer koolhydraten nodig in verband met je sport? je kunt ietsjes meer van alles nemen maar een goed alternatief zijn ook de koolhydraatarme tussendoortjes.

Voorbeelden van koolhydraatarme tussendoortjes zijn: Blokjes kaas, tommies snoeptomaatjes, plakje droge worst, pakje brie, worteltje, 1 blokje 85% of hoger pure chocolade.

Het mentale dieet plan

Koolhydraten arm dieet

 

 

 

 

 

 

 

 

Eerder genoemde recepten zijn dus afkomstig uit het mentale dieet plan wat ik zelf succesvol gevolgd heb.

Wil jij ook een dieet gaan volgen? Dan raad ik je zeker eens aan de beste diëten pagina te bezoeken.

Hier beschrijf ik alle diëten waarvan ik zeker goede referenties over heb.

Ook kun je zo kijken welk dieet het beste bij jou past, er zijn namelijk nogal een hoop verschillende.

Wil jij nog meer koolhydraatarme recepten?

Klik hier voor 50 gratis recepten>>

Ik hoop dat je weer iets opgestoken hebt over het koolhydraatarm eten na het lezen van dit bericht.

Laat gerust iets achter! ook als je nog vragen hebt

 

Koolhydraatarm dieet banner

No Comments

    Leave a Comment