Roomboter

Is roomboter gezond? Alle gezonheidseffecten op een rijtje

Roomboter, door velen wordt het afgezworen. Beweringen als dat ‘het te vet zou zijn’ of dat roomboter enkel voor de lekkerte is bedoeld worden dan ook regelmatig in de rondte geslingerd.

Ik ben het hier echter niet mee eens, waarom? Dat lees je verder in deze blog waarin ik pleit voor de roomboter.

Het dagelijkse gebruik van boter

Een product dat wat betreft het dagelijkse gebruik boven aan onze lijstjes staat, is boter.

Het wordt gebruikt om in te bakken maar vooral om op het brood te smeren.

Kinderen krijgen dit dan ook van jongs af aan mee en op deze manier overleeft de boter al generaties lang.

Maar de boter veranderd tegenwoordig meer dan ooit.

Een blik in de schappen van de plaatselijke supermarkt verraad het al.

Er zijn tegenwoordig zoveel verschillende soorten boter in allemaal verschillende kleuren en maten dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Tel daarbij op, dat wij als consument, ook nog enorm (excuus voor het taalgebruik) besodemieterd worden door grote leveranciers als Unilever, en je raakt helemaal het overzicht kwijt.

Natuurlijk, het gaat slechts om roomboter, maar ook voor deze producten wil je de meest verantwoorde keuzes maken.

Ik help jou daar een handje mee.

Vetten, goed of slecht?

Roomboter bestaat grotendeels uit vetten. Omdat de vetten vaak voor slechte voedingstoffen worden aangezien lijkt wat uitleg ons wel op zijn plaats.

Wanneer het woord ‘vet’ genoemd wordt, associeert men dit vaak met de menselijke (voorbeeld) buikvetten. Dit roept negatieve associaties bij mensen naar boven en daarom worden vetten dan ook vaak voor een slechte voedingstof aangezien.

Maar is dat ook zo?

Voor een deel wel en voor een deel niet.

Er bestaan namelijk verschillende soorten vetten. Voor een deel dus gezonde vetten en voor een deel ongezonde vetten.

Allereerst bestaan er drie hoofd-vetten, deze zal ik onderstaand nader uitleggen.

tabel vetten

  1. Transvetzuren

Dit is de meest ongezonde variant van de vetten. In kleine mate komt dit voor in dierlijke vetten. Het grootste gedeelte transvetten bestaat echter uit onverzadigd plantaardig vet dat door productie is omgezet in hard vet.  Omdat het menselijk lichaam deze harde vetten moeilijk kan verteren wegens de inflexibele vorm, wordt dus ook slecht opgenomen. Kort gezegd, je hebt er niets aan.

Producten die over een hoge mate aan transvetzuren bevatten zijn: koeken, snoep, halvarine, snacks, koffiemelkpoeder, pizza’s en alle ander producten die met halvarine/ margarine of geharde plantaardige oliën gemaakt zijn.

  1. Verzadigde vetzuren

Verzadigd vet is over het algemeen een natuurlijk product en zit met name in dierlijke producten. Voorbeelden hiervan zijn kaas, worst, vet vlees en volle melkproducten. Daarnaast zit het ook veel in bewerkte producten als koek, snoep en snacks.

Jaren terug werden de verzadigde vetten volledig in de ban gedaan. Het zou erg slecht zijn voor het lichaam en werkt met name de slechte cholesterol omhoog. Inmiddels is dit iets aan het verschuiven richting de positieve kant. Ja, verzadigde vetten verhogen nog steeds het slechte cholesterol maar doet dit ook bij de goede cholesterol. Verzadigde vetten hebben dus niet alleen negatieve eigenschappen. Sterker nog, soms zijn deze gezond. Voor een groot deel bestaat de roomboter uit verzadigde vetzuren.

3. Onverzadigde vetzuren

Als laatste zijn we aanbeland bij de gezondste variant, dit zijn de onverzadigde vetten. Onverzadigd vet is te herkennen aan de producten die bij kamertemperatuur vloeibaar of zacht zijn. Deze producten bevatten dan vaak veel onverzadigde vetten. Ook vette vis is een rijke bron aan onverzadigde vetten.

De onverzadigde vetten hebben een gunstige invloed op de gezondheid. Zo is wetenschappelijk bewezen dat onverzadigde vetten het cholesterol verder omlaag kunnen helpen. De onverzadigde vetzuren bestaan uit nog meer onderdelen. In bovenstaande tabel kun je dat duidelijk zien. Sommige hiervan komen je waarschijnlijk wel bekend voor. De roomboter bestaat voor ongeveer 1/3e deel uit onverzadigde vetzuren.

RoomboterWaarom kiezen voor roomboter?

Waar het dagelijks gebruik van de roomboter vaak verafschuwd wordt, staat deze bij de feesttafels dan wel weer vol op de tafels.

Broodjes worden tijdens deze dagen dan ook rijkelijk besmeerd met het goud wit kleurende vet.

Maar zodra deze feestdagen afgelopen zijn wordt de roomboter weer veilig opgeborgen en gaat men weer over tot de “normale boter” of nog erger, de light boter.

En waarom?

Omdat in roomboter te veel vetten/calorieën zouden zitten.

En ja, in roomboter zitten inderdaad meer calorieën dan in bijvoorbeeld light boter, dat kan ik niet ontkennen.

Maar het blindstaren op de calorieën is een eerste fout waar je direct van af moet gaan stappen.    Dat de calorieën de hoeveelheid energie aangeeft, dat klopt. Maar wat veel belangrijker is dan deze calorieën, is uit welke voedingstoffen deze calorieën bestaan.

De echte roomboter is een product die enkel machinaal bewerkt is. Machinaal betekent dus het mengen van de boter met een machine. Bij het maken van de roomboter zijn dus geen chemische stoffen aan het product toegevoegd. Dit komt omdat roomboter van zichzelf al goed op smaak is.

Voor producten als margarine of light boter geldt dit niet. De industrie maakt hier handig gebruik van de consumenten die zich blindstaren op de calorieën. De calorierijke, maar gezonde vetten worden zoveel mogelijk weggelaten om het aantal calorieën te drukken. Maar ondertussen smaakt de boter nergens meer naar en dus worden er geur- kleur- en smaakstoffen aan toegevoegd. Deze zijn veel schadelijker dan een te grote inname van vetten maar daar heeft de industrie geen oren naar, zolang er maar geld verdiend wordt.

Suiker is de boosdoener!

suikerEen van de smaakstoffen die binnen de chemische industrie massaal gebruikt wordt is suiker. Deze, en andere namen voor de suiker worden dan ook toegevoegd aan de margarine en de light boters.

Maar suiker bevat over minder calorieën dan vetten, wat is hier dan zo slecht aan?

Dat zal ik even kort uitleggen middels een voorbeeld.

De verzadigde vetzuren worden als door veel mensen als slecht en ongezond ervaren. Het product zou voor extreme cholesterol verhoging zorgen.

De suikers zijn lang niet zo berucht als de enigszins onschuldige verzadigde vetzuren, is dit terecht?

Nee! Hoewel de suikerindustrie beweert van wel is dit zeker niet zo.

Een te hoge inname van suikers ten opzichte van verzadigde vetzuren zorgt voor 5 keer zo vergrote kans op hart- en vaatziekten!

En hoe kun je zien wanneer een product suiker bevat?

Dit staat altijd in de ingrediënten, hoe eerder het erin staat hoe meer het product ervan bevat. Er bestaan ook nog 146 andere (schuil) namen voor suiker. De meest voorkomende zijn: agavesiroop, aroma, dextrose, fruitextract, fructose, glucose, lactose en stevia.

Gezondheidsvoordelen roomboter 

Waar de suiker, op de smaak na, alleen maar nadelen kent voor de gezondheid. Geldt dit niet voor de roomboter.

Zo bevat roomboter de vitamines, A, D, E en K.

De vitamines van de roomboter zijn goed voor:

  • De vitamine A is belangrijk voor het behoud en een gezonde groei van de botten, tanden en nagels. Daarnaast is deze vitamine ook een belangrijke antioxidant.
  • Vitamine D: Ook deze vitamine in goed voor het reguleren van het calcium.
  • De Vitamine E Speelt een belangrijke rol in het reguleren van de stofwisseling.
  • Vitamine K: Is belangrijk voor de bloedstolling. Pasgeboren baby’s kunnen hier een tekort aan hebben.

Dit zijn de belangrijkste vitamines die het lichaam binnenkrijgt middels de roomboter. Voordeel is dat deze vitamines ook behoudt blijven wanneer deze verhit worden.

Welke boter gebruiken?

Omdat er zoveel verschillende soorten boters bestaan en deze tekst boordevol met informatie staat, zal ik nog even een overzichtje opstellen.

Allereerst een kleine lijst met de smeerbare boters voor op brood welke je wel en niet moet gebruiken en dit ook voor de bak en braad boters/ oliën.

De smeerbare boters

Hieronder een overzicht met de verschillende soorten boters.

Roomboter

Wat betreft de smeerbare boters is er eigenlijk maar één échte boter die de naam mag dragen van boter. Dit is de roomboter.

Zoals eerder al aangehaald is, wordt de roomboter enkel maar machinaal bewerkt. Dit betekent dus dat er geen chemische stoffen aan het product worden toegevoegd, die ernstige schade aan het lichaam teweeg kunnen brengen.

Voor de roomboter geldt uiteraard ook dat je hier niet té veel van moet gebruiken. Blijf dus je gezonde verstand gebruiken.

margarineMargarine

Alle marketingverhalen op televisie, internet en dergelijke over margarine hoef je niet te geloven. Margarine is namelijk geen echte boter.

Om de margarine het uiterlijk mee te geven van een echte boter zijn er allerlei stoffen aan toegevoegd die niet goed zijn voor de gezondheid.

Door al deze chemische processen bestaat het grotendeels uit transvetten. Dit is de meest schadelijke vetten soort die er is.

Heb jij margarine in huis? Gooi deze dan maar snel weg en laat hem nooit meer terugkomen!

Halvarine

Je kent de reclames vast wel.

…. Is rijk aan vitamines en zit boordevol met omega 3.

Dit gaan dan vaak over halvarine.

Deze wordt gemaakt van plantaardige oliën en vetten waarna er vitamines en omega’s aan toegevoegd worden.

In principe zijn deze omega’s en vitamines goed voor het lichaam.

Maar…

Net als de margarine wordt de halvarine ook industrieel geproduceerd. Hierdoor komen er opnieuw veel transvetten in het producten te zitten die niet goed zijn voor het lichaam.

Waar halvarine dus wel minder slecht is als margarine, raad ik het je toch ook af om deze voortaan te gaan kopen.

Ofwel: een écht gezonde boterham, besmeer je met roomboter!

Bakken en braden

Ook in de bakken en braden branche zijn er veel verschillende soorten boters te koop. Van tevoren kan ik je alvast vertellen dat je alle prachtige spuitflessen en bak en braad boters het beste direct de kliko in kunt gooien. Ondanks dat prachtige reclame- uitingen van deze bedrijven, zijn deze boters niet gezond. Allemaal geheel bewerkt en daardoor dus vol met transvetten. En deze wil je niet binnenkrijgen natuurlijk.

Daarom een lijstje met de alternatieven.

Roomboter

Natuurlijk kun je de roomboter ook gewoon gebruiken voor het bakken en braden. De meeste vitamines blijven bespaard en dus is er weinig mis mee.

Maar als je toch al je brood al besmeerd met de roomboter, kun je beter voor de volgende twee alternatieven gaan.

Olijfolie

Een perfecte keuze wat betreft de bak en braad oliën is de olijfolie. Naast dat deze erg gemakkelijk is in gebruik zit deze ook vol met onverzadigde vetten.

Kokosolie

Een echte hype op het gebied van vetten/ oliën. De kokosolie wint binnen no time enorm veel aan publiciteit en wordt dan ook steeds meer gebruikt. Eigenlijk kun je deze olie voor bijna alles wel gebruiken en dus ook voor het bakken en braden.

Meer informatie?

Zo, ik hoop dat je genoeg informatie hebt ontvangen over de verschillende soorten boters en wat deze met je doen.

Als je toch meer informatie nodig hebt, of een vraag, stel deze dan op onze contact pagina.

Verder kun je ook het door ons geschreven boek bekijken.

Hierin helpen wij je verder op weg naar een gezonde(re) levensstijl.

 

Download hier alvast ons gratis ebook met 20 gratis gezonde recepten>>

No Comments

    Leave a Comment